Lånekorg: 0 bågar
Varukorg: 0 varor
Alltid fraktfritt

Köpvillkor

Pris och betalning

I priserna ingår moms med 25%.  Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

Du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. (faktura, kort eller direktbetalning). Vid beställningar behöver vi ditt person- eller organisationsnummer.

Betalning, Klarna Checkout användarvillkor

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna (Checkout måste du vara minst 15 år.) Är du under 18 år krävs målsmans tillstånd.

Lånevillkor

Du kan låna upp till 3 bågar kostnadsfritt i tre dagar (kräver registrering). Från den dag du fått bågarna har du 3 dagar på dig att prova dem. Glöm inte heller att be om dina vänners och familjs åsikter för att hitta de perfekta glasögonen. Efter 3 dagar packar du ner bågarna i en kartong, klistrar på den betalda svarspostetiketten och skicka tillbaka bågarna till oss. Nu är du fri att välja tre andra bågar att prova hemma. Prova hemma är helt gratis. Läs mer om låna hem gratis

Om du bestämmer dig för att köpa en båge (eller två) före, under eller efter din tredags testversion, gå helt enkelt tillbaka till vår hemsida, logga in i ’Min sida’ och välj den båge som du vill köpa! Hellre än att behålla paret som du lånade från Prova hemma, ber vi att du gör ett köp för dessa bågar på vår hemsida. Vi kommer sedan att komma igång på ett helt nytt par för dig med passande recept.Vi förbehåller rätten att ta betalt för de bågar som vi inte har mottagit. Vi garanterar tillgängligheten för lånade bågar endast under lånetiden

Byte av glas

Vi alltid utföra undersökning av dina bågar innan vi byter glas.

Om dina glasögon är gamla då byter vi glas på din egen risk (gamla glasögon kan innehålla dolda sprickor). Om de är nya då ger vi 1 års garanti mot tillverkningsfel. Beställningarna på byta glas är uppfyllda inom 5-12 arbetsdagar, beroende på komplexiteten i recept och typ av glas. Utförande av komplexa order kan ta längre tid. Läs mer Byta glas 

Reparation

Vi reparerar alla bågar oavsett var ni har köpte  dem, från oss eller andra leverantörer.

Kontakta kundtjänst först via telefon, mail eller fyll i formulär på websidan innan du skickar in dina glasögon.Vi strävar efter att göra allt på bästa sätt men reparationen i alla fall finns liten risk och därför vi kan inte ge en garanti (gamla glasögon kan innehålla dolda sprickor). Men du får stor chans att reparera dina trasiga glasögon. För att vi kan hjälpa dig vi ber dig att ALLTID först skicka e-post till kundtjänst (Kundtjänst) ska kontakta med dig INNAN du skickar in dina glasögon. Läs mer Reparera glasögon

Progressivgaranti

Vi garanterar  att våra kunder inte lämnas med ett par glasögon som de inte kan anpassa sig till. Våra progressiva glas har en månads garantiperiod för anpassning. Om du inte kan ha dina glasögon efter att ha provat dem ett par veckor, kan du skicka dem tillbaka till oss och vi kommer utan extra kostnad att ersätta dem med två par glasögon, läs +avstånd, till samma värde. Läs mer Om progressiva glasögon

Leverans

Medan vi försöker få alla våra order ut till våra kunder så fort som möjligt, beror behandlingstiden på vilken typ av beställning.

Leveranstid för hemlånade bågar är normalt 1-2 dagar.Samtliga glasögon som återfinns på hemsidan finns i lager.

Färdiga nya eller reparerade glasögon i normalfallet levereras efter 5-14 arbetsdagar efter mottagen beställning.

Så fort vi får din beställning och recept sätter vi igång och tillverkar dina glasögon. Leveranstiden för glasögon är normalt 1-2 veckor, det beror på dina recept, vid ovanliga styrkor eller vid beställning av några progressiva glas kan leveranstiden dock bli något längre. Skulle förseningar uppstå, informerar vi om nytt uppskattat leveransdatum via e-post. Bågarna skickas med Posten som brevpaket.

Leverans till utlandet

Renoptik.se levererar linser över hela världen.Frakten ligger omkring 60 kr. Vid leverans till utlandet kontakta var kundtjänst.

Prenumereration på Renoptik.se nyhetsbrev.

När du skickat ditt offert eller kontakta oss via ett bekräftande e-postmeddelande använder Renoptik.se din e-postadress som mottagaradress för nyhetsbrev via e-post. Dessa nyhetsbrev ger dig regelbundet information om aktuella erbjudanden och Renoptik.se produkter. Du kan när som helst avbeställa din prenumeration av nyhetsbrev.

Personuppgifter

Renoptik.se garanterar att vi lagrar dina personuppgifter på ett säkert sätt så att dessa inte kommer i orätta händer. Du kan när som helst kontakta oss för att få reda på vilka uppgifter som finns lagrade samt ändra eller ta bort dina uppgifter.De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress och telefon nummer används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig.

Garanti

Samtliga våra glasögon levereras med 1 års fabriksgaranti mot tillverkningsfel. Antireflexbehandlingar omfattas av 2 års garanti. Kom ihåg att antireflexbehandling kan gå sönder i höga temperaturer (i bastu, i bilen under solen). 

Ångerrätt/Returrätt

Att försöka göra en retur eller utbyte kan ofta vara en frustrerande upplevelse - det är därför vi har försökt att göra det så enkelt som möjligt! Vänligen maila oss på info@renoptik.se inom 14 dagar efter din beställning. Vi vill gärna veta varför du returnerar glasögonen och felsöka eventuella problem som du kan uppleva.

Vid retur står du för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. En oanvänd och oskadad vara kan returneras inom 14 dagar från det att leveransen tagits emot och kunden har fått information om ångerrätten. 

Du har rätt att öppna förpackningen och testa funktionen av glasögonen utan att ångerrätten blir förbrukad. Glasögonen ska dock vara oskadade och utan repor vid retur för att ångerrätten ska gälla.

Ångerrätten ska användas om du ångrar ditt köp och ej längre vill ha dina beställda glasögon. Om annat problem uppstått är det bättre att varan reklameras enligt nedan. Kontakta alltid kundtjänst och informera att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du av någon anledning inte är nöjd med din beställning, erbjuder vi en 14-dagars returrätt, från dagen du tog emot din beställning.

Kontakta alltid oss innan du skickar in dina glasögon. Vi ger dig en särskild adress för att skicka returnerade varor. Returrät gäller inte om du skickar till en annan adress.

Var vänlig notera att följande regler gäller för den produkt du önskar returnera:

1. Produkten måste returneras OANVÄND i originalförpackning, med alla äkthetsintyg och tillverkaretiketter på plats. 

2. Alla returer inspekteras vid ankomst och återbetalning kommer INTE att utföras om produkten inte är i nyskick.                        

3. Var vänlig se till att produkten skickas "signerad" och att du får ett intyg på att paketet är skickat. Vi tar inte  ansvar för produkter som skadats vid leverans under returprocessen så se till att paketering och leveranssätt är säkra.

4. Fraktkostnaden för din ursprungliga beställning är inte återbetalningsbar.

5. VIKTIG information gällande returer: returnera inte din produkt utan att först kontakta vår kundtjänst. Vi kommer att tillhandahålla en specifik returadress. (Returer ska inte skickas tillbaka till avsändaradressen som anges på försändelsen)

Betänk att vi slipat upp glasögonen just för Dina ögon. De passar ingen annan. Skälet till att vi kan ha så generösa villkor är att de allra flesta av våra kunder är nöjda och behåller sina glasögon. 

Vi förbehåller oss rätten att neka byten om glasögon är använda eller skadade utöver normalt slitage.

Undantag  för ersättning från Renoptik.se Ersättning lämnas inte för:

a) Skada genom normalt slitage.

b) Rispor och repor i glasen eller i bågen.

c) Skada som uppkommit genom att du inte varit aktsam om glasögonen.

Övriga

Alla färger på bågar och färg till solglasögon är prelimenär. Alla skärmar visar färger på olika sätt på dina valda bågar och t.e.x. färgen på beställning av Solfärgade glas.

Reklamation

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, eller antal varor kontaktar du vår kundservice. Felet skall vara anmält inom 3 dagar efter att varan mottagits. Renoptik.se står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation. Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. Detta underlättar och påskyndar den fortsatta hanteringen av reklamationen. Kontrollera därför godset noga redan vid leveransen.

Om du har problem med att se med dina nya glasögon, tänk på att det tar ögonen ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Om det är första gången du använder progressiva glas, kan det ta ännu längre tid att vänja sig. Om du är det minsta osäker kring din leverans, tveka inte att kontakta oss.

Vid återsändning av vara kan Renoptiks portofria adresslapp användas, denna skickas efter kontakt med kundtjänst. Renoptik står alltid för fraktkostnader vid godkänd reklamation.

Reservation för ändringar

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar, slutförsäljningar, tryckfel, fel på produktbilder och/eller felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och köpvillkor.Vi strävar efter att ge våra kunder så korrekt information om våra produkter som möjligt. Vi tar emellertid förbehåll för att skriv-/tryckfel/ slutförsäljningar/ prisändringar kan förekomma, något som kan innebära att vi inte kan leverera i enlighet med information given i vår nätbutik, vår marknadsföring eller på annat sätt. 

Sekretess & Cookies

Renoptik.se använder så kallade cookies, för att underlätta enskilda användares aktiviteter.Informationen används till att bestyrka inloggning, kontrollera om användaren svarat på frågor och undersökningar, samt automatiskt fylla i olika formulärfält för att underlätta tillgängligheten av tjänster för användaren och dess återbesök till butiken.Renoptik.se använder även cookies, för att kunna mäta antalet sidvisningar och besökare för våra interna statistiksystem. Informationen som samlas in är anonym. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares (Internet Explorer, Mozilla m fl) säkerhetsinställningar. Det innebär dock att funktionalitet på webbplattsen begränsas.

Forcemajuere

Om en situation skulle uppstå som gör det omöjligt för oss att uppfylla våra plikter i detta avtal, och som efter vanliga köpvillkor räknas som Force Majeure, upphör den drabbade partens förpliktelser så länge den extraordinära situationen kvarstår. Som Force Majeure räknas t.ex. lagändring, arbetskonflikt, strejk, lockout eller andra omständigheter som parterna inte rår över, som krig, uppror, brand, explosion eller ingrepp från offentliga myndigheter. Det samma gäller vid plötslig ändring av krav för märkning av produkter, varningstexter, säljförbud eller beslut av myndigheter som påverkar marknaden och produkter i negativ riktning eller onormal nedgång på marknaden.