Lånekorg: 0 bågar
Varukorg: 0 varor
Alltid fraktfritt

Köpvillkor

Pris och betalning

I priserna ingår moms med 25%.  Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

Du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. (faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning).

Från Sverige erbjuder vi betalning med faktura via Klarna, betal och kreditkort, direktbetalning samt Paypal, eller Swish betalnings alternativ. Kunder från ett annat land till exempel från Danmark, Finland eller Norge kan betala med Paypal eller Swish (Swish nr. 123 521 55 20).

>>>läs mer om betalning med Swish och Paypal


Betalning, Klarna Checkout användarvillkor

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 18 år.


Lånevillkor

Du kan låna upp till 3 bågar kostnadsfritt i tre dagar (kräver registrering). Från den dag du fått bågarna har du 3 dagar på dig att prova dem.

Glöm inte att fråga om åsikter från vänner och familj för att hitta de perfekta glasögonen.

Efter 3 dagar packar du ner bågarna i en kartong, klistrar på den betalda svarspostetiketten och skickar tillbaka bågarna till oss. Nu är du fri att välja tre andra bågar att prova hemma. Prova hemma är helt gratis. Läs mer om låna hem gratis. 

Om du bestämmer dig för att köpa en båge (eller två) före, under eller efter din tredagars testversion så kan du enkelt gå tillbaka till vår hemsida, logga in på ’Min sida’ och välj den båge som du vill köpa!

Hellre än att behålla paret som du lånade från Prova hemma, ber vi dig att du gör ett köp för dessa bågar på vår hemsida. Vi kommer sedan att komma igång på ett helt nytt par för dig med ett passande recept.

Vi förbehåller rätten att ta betalt för de bågar som vi inte har mottagit. Vi garanterar tillgängligheten för lånade bågar endast under lånetiden.

Vi erbjuder den tjänsten bara i Sverige!

  • Ejreturnerade bågar faktureras.
  • OBS: vi erbjuder ej hemlån på märkesbågar och solglasögon.

kortfilm om Låna hem glasögon!


Byte av glas

Vi utför alltid en undersökning av dina bågar innan vi byter glas.

Om dina glasögon är gamla då byter vi glas på egen risk (gamla glasögon kan innehålla dolda sprickor).

Om de är nya ger vi ett års garanti mot tillverkningsfel. Beställningen av dina nya glasögon levererar vi generellt inom 5-14 arbetsdagar. För tjänsten ’’Glasbyte / omslipning’’ och ’’Glasögonreparation’’ räknar vi ut beräknad leverans från den dagen när vi fått dina bågar. Du kommer att få en bekräftelse om detta. Beroende på kompexiteten i recept och typ av glas utförande av komplexa order kan det ta längre tid. I så fall meddelar vi dig om ett nytt leveransdatum.

När du lagt en beställning hos oss kommer vi omedelbart att börja hantera din order. Inom några få arbetsdagar kommer du att få hem en ask från oss där du kan placera dina glasögon, denna ask skickar du sedan tillbaka till oss. Så fort vi har mottagit dina glasögon påbörjas processen med att byta glasen på dem, när detta sedan är klart skickas dina glasögon tillbaka till dig på ett enkelt och smidigt sätt med Posten.

Läs mer om att byta glas.

Du kan skicka dina glasögon till oss gratis genom att fästa svarspostetiketten på paketet. Du kan också skicka rekommenderat brev (spårbart fraktalternativ med försäkring från posten). Skicka glasögonen till adressen: Renoptik, Box 393, 82126 Bollnäs, Sverige.

Glasbyte från utlandet:

Vid beställning för tjänsten ”glasbyte” från utlandet (t.ex Danmark, Norge eller Finland), välj land och fraktalternativ och efter att ni har slutfört betalningen, packa ner glasögonen noggrant i en kartong så att de inte skadas under transport. Skicka paketet till adressen: Renoptik, Box 393, 82126 Bollnäs, Sverige.

Avgifter

Vi skickar asken kostnadsfritt till dig, men skulle du av någon anledning ångra ditt köp och vi redan skickat asken så kommer vi att fakturera dig en avgift på 70 kr inkl. moms för administrativa kostnader.


Reparation

Vi reparerar alla bågar oavsett var ni har köpt dem, från oss eller andra leverantörer.

Kontakta kundtjänst först via mail eller ett fyll i formulär på webbsidan innan du skickar in dina glasögon.

Vi strävar efter att göra allt på bästa sätt men reparationen medför alltid en liten risk (gamla glasögon kan innehålla dolda sprickor).

Men du har stor chans att få dina trasiga glasögon reparerade. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt ber vi dig att ALLTID skicka ett mail till kundtjänst först.

Därefter bör du invänta svar från kundtjänst INNAN du skickar in dina glasögon. Läs mer Reparera glasögon. 


Progressivgaranti

Vi garanterar  att våra kunder inte lämnas med ett par glasögon som de inte kan anpassa sig till.

Våra progressiva glas har en månads garantiperiod för anpassning.

Om du inte kan ha dina glasögon efter att ha provat dem ett par veckor kan du skicka dem tillbaka till oss och vi kommer att ersätta dem med två par glasögon: läs + avstånd till samma värde utan extra kostnad.

När du köper progressiva glasögon utan att Låna hemma så tillverkar vi i detta fall dina  glasögon i pupiller läge enligt standardstorlek . Läs mer Om progressiva glas 

 


Leverans

Vi försöker få ut alla våra beställningar till kunden så fort som möjligt, men behandlingstiden beror på vilken typ av beställning som gjorts. 

Leveranstid för hemlånade bågar är normalt 1-2 dagar.Samtliga glasögon som återfinns på hemsidan finns i lager.

Vid beställning av tjänst ’’byta glas’’ levereras de färdiga glasögonen efter 5-14 arbetsdagar från den dag vi har fått dina glasögon för glasbyte.

Vi skickar information via epost och informerar dig om att vi har börjat på din beställning.

Så fort vi får din beställning och ditt recept sätter vi igång och tillverkar dina glasögon.

Leveranstiden för glasögon är normalt 1-2 veckor, beroende på dina recept.
Vid ovanliga styrkor eller vid beställning av några progressiva glas kan leveranstiden dock bli något längre.

Skulle förseningar uppstå informerar vi om nytt preliminärt leveransdatum via epost. Bågarna skickas med Posten som brevpaket.

Leverans till utlandet

Renoptik.se levererar glasögon över hela världen. Frakten ligger omkring 150 kr. Vid leverans till utlandet så väljer du leveransadress i kassan och så ser du kostnaden för leveransen för dina glasögon.

Vi erbjuder även en tjänst att byta glas i dina befintliga bågar om du bor i Danmark, Finland eller Norge. Du ser leveranskostnaden i kassan.


Prenumereration på Renoptik.se  nyhetsbrev.

När du skickat din offert eller har kontaktat oss via epost så använder Renoptik.se din epostadress som en mottagaradress för nyhetsbrev via epost. Nyhetsbreven ger dig regelbundet information om aktuella erbjudanden på våra produkter. Du kan när som helst avsluta prenumerationen på nyhetsbrevet.


Personuppgifter

Renoptik.se garanterar att vi lagrar dina personuppgifter på ett säkert sätt så att dessa inte kommer i orätta händer.

Du kan när som helst kontakta oss för att få reda på vilka uppgifter som finns lagrade samt ändra eller ta bort dina uppgifter.

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order.

Din e-postadress och telefon nummer används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig.


Garanti

Samtliga glasögon levereras med 1 års fabriksgaranti mot tillverkningsfel. 

Antireflexbehandlingar omfattas av 2 års garanti.

Kom ihåg att antireflexbehandling kan gå sönder i höga temperaturer (t.ex. i bastu eller i bilen under solen). 


Ångerrätt/Returrätt

Att försöka göra en retur eller utbyte kan ofta vara en frustrerande upplevelse - det är därför vi har försökt att göra det så enkelt som möjligt! Vänligen maila oss på info@renoptik.se inom 14 dagar efter din beställning. Vi vill gärna veta varför du returnerar glasögonen och göra en felsökning på eventuella problem som du kan uppleva.

Vid retur står du för risken för varan och därför är det viktigt att varan inte kommer till skada under transporten. En oanvänd och oskadad vara kan returneras inom 14 dagar från den dag leveransen tagits emot och kunden har fått information om ångerrätten.*

Du har rätt att öppna förpackningen och testa funktionen av glasögonen utan att ångerrätten blir förbrukad. Glasögonen ska dock vara oskadade och utan repor vid retur för att ångerrätten ska gälla.

Ångerrätten ska användas om du ångrar ditt köp och ej längre vill ha dina beställda glasögon. Om ett annat problem uppstått är det bättre att varan reklameras enligt nedan. Kontakta alltid kundtjänst och informera om att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du av någon anledning inte är nöjd med din beställning erbjuder vi en 14-dagars returrätt från den dagen du tog emot din beställning.

Kontakta alltid oss innan du skickar in dina glasögon. Vi ger dig en särskild adress för att skicka in returnerade varor. Returrätt gäller inte om du skickar till en annan adress.

Var vänlig notera att följande regler gäller för den produkt du önskar returnera:

  1. Glasögonbågar måste returneras OANVÄNDA i sin originalförpackning med alla äkthetsintyg på plats och eventuella tillverkaretiketter. Glasögonbågarna måste vara i bra skick för att kunna säljas på nytt.

Glaset är tillverkat just för dina ögon och de passar ingen annan!

2. Alla returer inspekteras vid ankomst och återbetalning kommer INTE att utföras om produkten inte är i nyskick.                        

3. Var vänlig se till att glasögonbågarna skickas "signerade" och att du får ett intyg på att paketet är skickat. Vi tar inte  ansvar för produkter som skadats vid leverans under returprocessen så se till att paketering och leveranssätt är säkra.

4. Fraktkostnaden för din ursprungliga beställning är inte återbetalningsbar.

5. VIKTIG information gällande returer: returnera inte dina glasögonbågar utan att först kontakta vår kundtjänst. Vi kommer att tillhandahålla en specifik returadress. (Returer ska inte skickas tillbaka till avsändaradressen som anges på försändelsen.)

*Tänk på att vi har slipat upp glasögonen just för Dina ögon. De passar ingen annan. På grund av detta gäller full ångerrätt/returätt alla bågar och solglasögon utan styrka. Vi gör allt som är möjligt för att lösa eventuella problem så blir kunden oftast nöjd.

För att godkänna reklamation av tillverkning av nya glas vid beställning så kan ni skicka oss en kopia av ett recept som är inte äldre än 2 år.  

Vi förbehåller oss rätten att neka byten om glasögon är använda eller skadade utöver normalt slitage.

Ångerrätten gäller inte för leverans av varor som:

- har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som har getts en tydlig personlig prägel.

- för att godkänna ångerrätt/returätt måste vi ha originalreceptet vid beställning av nya glasögon

Undantag  för ersättning från Renoptik.se.

 Ersättning lämnas inte för:

a) Skada genom normalt slitage.

b) Rispor och repor i glasen eller i bågen.

c) Skada som uppkommit genom att du inte varit aktsam om glasögonen.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har konsumenten som huvudregel ångerrätt. Avser beställningen en vara som tillverkas efter konsumentens särskilda önskemål, i detta fall ett glasögonrecept, och har därför fått en tydlig personlig prägel så får säljaren och konsumenten avtala bort ångerrätten. Genom godkännande av beställningsvillkoren godkänner du även att ångerrätten avtalats bort. 

Tänk på att det ofta tar lite tid för ögonen att vänja sig vid de nya glasen. Har du frågor kring detta är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst. 

Om någon eventuell tvist skulle uppstå så följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Övriga

Alla färger på bågar och färg till solglasögon är prelimenär. Alla skärmar visar färger på olika sätt på dina valda bågar och t.e.x. färgen på beställning av Solfärgade glas.


Reklamation

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans t.ex fel eller skada på en vara eller varor så kontaktar du vår kundservice. Felet skall vara anmält inom 3 dagar efter att varan mottagits. Renoptik.se står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation. Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. Detta underlättar och påskyndar den fortsatta hanteringen av reklamationen. Kontrollera därför godset noga redan vid leveransen.

Om du har problem med att se med dina nya glasögon tänk på att det tar ögonen ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Om det är första gången du använder progressiva glas kan det ta ännu längre tid att vänja sig. Om du är det minsta osäker kring din leverans tveka inte att kontakta oss.

Vid återsändning av vara kan Renoptiks portofria adresslapp användas.Denna skickas efter kontakt med kundtjänst. Renoptik står alltid för fraktkostnader vid godkänd reklamation.


Reservation för ändringar

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar, slutförsäljningar, tryckfel, fel på produktbilder och/eller felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och köpvillkor.Vi strävar efter att ge våra kunder så korrekt information om våra produkter som möjligt. Vi tar emellertid förbehåll för att skriv-/tryckfel/ slutförsäljningar/ prisändringar kan förekomma, något som kan innebära att vi inte kan leverera i enlighet med information given i vår nätbutik, vår marknadsföring eller på annat sätt. 


Sekretess & Cookies

Renoptik.se använder så kallade cookies, för att underlätta enskilda användares aktiviteter.Informationen används till att bestyrka inloggning, kontrollera om användaren svarat på frågor och undersökningar, samt automatiskt fylla i olika formulärfält för att underlätta tillgängligheten av tjänster för användaren och dess återbesök till butiken.Renoptik.se använder även cookies, för att kunna mäta antalet sidvisningar och besökare för våra interna statistiksystem. Informationen som samlas in är anonym. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares (Internet Explorer, Mozilla m fl) säkerhetsinställningar. Det innebär dock att funktionalitet på webbplattsen begränsas.


Forcemajuere

Om en situation skulle uppstå som gör det omöjligt för oss att uppfylla våra plikter i detta avtal, och som efter vanliga köpvillkor räknas som Force Majeure, upphör den drabbade partens förpliktelser så länge den extraordinära situationen kvarstår. Som Force Majeure räknas t.ex. lagändring, arbetskonflikt, strejk, lockout eller andra omständigheter som parterna inte rår över, som krig, uppror, brand, explosion eller ingrepp från offentliga myndigheter. Det samma gäller vid plötslig ändring av krav för märkning av produkter, varningstexter, säljförbud eller beslut av myndigheter som påverkar marknaden och produkter i negativ riktning eller onormal nedgång på marknaden. Du kan också beställa glasögon mot faktura eller delbetalning hos vår samarbetspartner Klarna (läs mer på www.klarna.se) efter sedvanlig kreditprövning, betalningsvillkor 10 dagar.