profile

Köpvillkor

Pris och betalning

Alla priser inkluderar 25% moms. Det tillkommer inga andra skatter eller avgifter.

Vi erbjuder flera betalningsalternativ för att du ska kunna välja det som passar dig bäst. Du kan betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning.

Om du beställer från Sverige kan du betala med faktura via Klarna, betal- och kreditkort, direktbetalning, PayPal eller Swish. Om du beställer från Danmark, Finland eller ett annat EU-land kan du betala med PayPal.

>>>Läs mer om betalning med Swish och Paypal


Betalning, Klarna Checkout användarvillkor

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra Stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 18 år.


Lånevillkor för glasögonbågar

Du kan låna upp till 3 bågar kostnadsfritt i tre dagar (kräver registrering). Från den dag du fått bågarna har du 3 dagar på dig att prova dem.

Glöm inte att fråga om åsikter från vänner och familj för att hitta de perfekta glasögonen.

Efter 3 dagar packar du ner bågarna i en kartong, klistrar på den betalda svarspostetiketten och skickar tillbaka dem till oss. Nu är du fri att välja tre andra bågar att prova hemma. Det är gratis att prova hemma. Läs mer om att låna hem glasögonbågar gratis. 

Om du bestämmer dig för att köpa en båge (eller fler) före, under eller efter din tredagars testperiod så kan du enkelt gå tillbaka till vår hemsida, logga in på ’Min sida’ och välj den båge som du vill köpa!

Hellre än att behålla paret som du lånade från Prova hemma ber vi dig om att du gör ett köp för dessa bågar på vår hemsida. Vi kommer sedan att komma igång på ett helt nytt par för dig med ett passande recept.

Vi förbehåller rätten att ta betalt för de bågar som vi inte har mottagit från dig. Vi garanterar tillgängligheten för lånade bågar endast under lånetiden.

Det går bara att låna glasögonbågar i Sverige!

  • Ej returnerade bågar faktureras.
  • OBS: vi erbjuder ej hemlån på vissa märkesbågar och solglasögon.

Vid användning av tjänsten “Låna hem” kan eventuellt en kreditupplysning att göras. Om detta sker, kommer ett meddelande med information om kreditupplysning att skickas ut. OBS! Denna kreditupplysning påverkar inte personens kreditvärdigheten på något sätt utan görs i säkerhetssyfte för företaget. För att tjänsten “Låna hem” ska godkännas måste även leveransadress stämma med personens folkbokföringsadress.  I vissa fall där dessa villkor inte uppnås, bibehåller vi rätten att neka användningen av tjänsten “Låna hem”.

Kortfilm om Låna hem glasögon!


Byte av glas

Du kan byta glas i dina gamla bågar med oss. Vi levererar dina gamla bågar med nya glas inom 7-15 arbetsdagar. För tjänsterna glasbyte, omslipning och glasögonreparation baseras leveransdatum på den dag då dina bågar når oss.

Saker som komplexitet av recept, typ av glas och reparation kan påverka leveranstiden. Vi låter dig få veta om det blir ett nytt leveransdatum.

Vi utför alltid en noggrann undersökning av dina bågar innan vi byter glas.

Om dina glasögon är gamla, sker bytet av glas på egen risk eftersom olika typer av bågar och material beter sig på olika sätt och kan vara mer eller mindre lämpliga för det typ av glasbyte du vill ha.

Vi tar inget ansvar för bågarnas skick när de kommer till oss och det kan finnas dolda sprickor och fel som vi först upptäcker vid undersökning av bågen inför glasbyte. Trots att vi undersöker bågen noga före byte av glas, kan vi inte garantera att inget händer. Skulle det finnas sprickor i bågen efter byte av glas, tar vi inte ansvar för detta.

Vi strävar efter att lösa problemen och i vissa fall kan vi laga utan extra kostnad eller erbjuda en båge från vårt sortiment med 50% rabatt.

Garantin på 1 år för tillverkningsfel gäller endast för styrkor, inte den båge som du skickar in.

Läs mer om att byta glas.

Du kan skicka dina glasögon till oss gratis genom att fästa svarspostetiketten på paketet. Efter att du har gjort din beställning för glasbyte, skickar vi dig ett kit som innehåller svarspostetiketten för att du ska kunna skicka in dina glasögon till oss. Om du vill kan du även välja att skicka dina glasögon som ett rekommenderat brev. Detta är ett spårbart fraktalternativ som ger försäkring för dina glasögon under transporten från din postservice till oss. Om du väljer att skicka glasögonen som rekommenderat brev istället för att använda vår svarspostetikett, står du själv för kostnaden för frakten. I detta fall behöver du inte använda vår svarspostetikett utan kan istället skicka glasögonen till adressen: Renoptik, Box 393, 82126 Bollnäs, Sverige, och se till att välja ett spårbart fraktalternativ med försäkring från din postservice.

Glasbyte från utlandet:

Vid beställning för tjänsten ”glasbyte” från utlandet (till exempel Danmark, Finland eller andra EU-länder) så ska du välja land och fraktalternativ. Efter att du har slutfört betalningen ska du packa ner glasögonen noggrant i en kartong så att de inte skadas under transport. Skicka paketet till adressen: RenOptik, V. Stationsgatan 10D, 82143 Bollnäs, Sverige.

Avgifter

Vi skickar glasbytekitet till dig kostnadsfritt, men om du mot förmodan väljer att ångra ditt köp efter att vi har skickat kitet till dig, kommer vi att debitera en administrativ avgift på 100 kronor inklusive moms. Du kan dock använda kitet med svarspostetiketten för att skicka tillbaka bågarna till oss vid ett senare tillfälle, och i så fall kommer vi att kreditera avgiften till dig. Vänligen kontakta vår kundtjänst först och meddela om detta.


Reparation

Vi reparerar alla bågar oavsett var ni har köpt dem, från oss eller andra leverantörer.

Kontakta kundtjänst först via mail eller vårt formulär på webbsidan innan du skickar in dina glasögon.

Vi strävar efter att göra allt på bästa sätt men reparationen medför alltid en risk (gamla glasögon kan innehålla dolda sprickor).

Men det är mycket troligt att du kan få dina trasiga glasögon reparerade. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt ber vi dig att ALLTID skicka ett mail till kundtjänst först via mejl eller fyll vårt formulär på hemsidan. 

Därefter bör du invänta svar från kundtjänst INNAN du skickar in dina glasögon till oss. Läs mer om att reparera glasögon. 


Progressivgaranti

Vi garanterar att våra kunder inte fastnar med ett par glasögon som de inte kan anpassa sig till.

Våra progressiva glas har en månads garantiperiod för anpassning.

Om du inte kan använda dina glasögon efter att ha provat dem ett par veckor kan du skicka dem tillbaka till oss. Vi kommer att ersätta dem med två par glasögon, läs + avstånd till samma värde utan extra kostnad.

När du köper nya progressiva glasögon utan att låna hem så tillverkar vi dina glasögon i pupiller läge enligt standardstorlek. Läs mer om progressiva glas 


Leverans

Vi försöker få ut alla våra beställningar till kunden så fort som möjligt, men behandlingstiden beror på vilken typ av beställning som gjorts. 

Vi skickar kartongen utan spårning (gratis). Om ni vill ha spårning med försäkring så tillkommer det en extra kostnad och detta fyller ni i själv vid beställning. 

Leveranstid för hemlånade bågar är normalt 1-2 dagar. Samtliga glasögon som återfinns på hemsidan finns i lager.

Vid beställning av tjänst ’’byta glas’’ levereras de färdiga glasögonen efter 7-15 arbetsdagar från den dag vi har fått dina glasögon för glasbyte.

Vi skickar information via epost och informerar dig om att vi har börjat på din beställning.

Så fort vi får din beställning och ditt recept sätter vi igång och tillverkar dina glasögon.

Leveranstiden för glasögon är normalt 1-3 veckor, beroende på dina receptuppgifter.
Vid ovanliga styrkor eller vid beställning av några typer av progressiva glas kan leveranstiden dock bli något längre.

Skulle förseningar uppstå informerar vi om ett nytt preliminärt leveransdatum via epost. Bågarna skickas med vanlig post som brevpaket.

Leverans till utlandet

Renoptik.se levererar glasögon över hela världen. Frakten ligger omkring 150 kr (15 Euro). Vid leverans till utlandet så väljer du leveransadress i kassan och så ser du kostnaden för leveransen för dina glasögon.

Vi erbjuder även tjänsten att byta glas i dina befintliga bågar från alla länder. Men det är kunden själv som måste skicka bågarna till oss. Vi skickar inte ut någon kartong. 


Prenumereration på Renoptik.se nyhetsbrev

När du har skickat din offert eller har kontaktat oss via epost så använder Renoptik.se din epostadress som mottagaradress för nyhetsbrev via epost. Nyhetsbreven ger dig regelbunden information om aktuella erbjudanden för våra produkter. Du kan när som helst avsluta prenumerationen på nyhetsbrevet.


Garanti

Samtliga glasögon levereras med 1 års fabriksgaranti mot tillverkningsfel. 

Antireflexbehandlingar omfattas av 1 års garanti.

Viktigt att notera är att antireflexbehandlingen på dina glasögon kan påverkas negativt av höga temperaturer. Till exempel kan exponering för höga temperaturer i miljöer som bastun eller i bilen under soliga dagar skada behandlingen. Ett vanligt scenario där behandlingen riskerar att påverkas är när ugnsluckan öppnas efter att ha använts. För att säkerställa att dina glasögon behåller sin kvalitet och prestanda rekommenderar vi att du undviker dessa situationer som kan hota antireflexbehandlingen.


Ångerrätt

Att försöka göra en retur eller utbyte kan ofta vara en frustrerande upplevelse - det är därför vi har försökt att göra det så enkelt som möjligt! Vänligen maila oss på [email protected] inom 14 dagar efter din beställning. Vi vill gärna veta varför du returnerar glasögonen och göra en felsökning på eventuella problem som du kan uppleva.

Vid retur står du för risken för varan och därför är det viktigt att varan inte kommer till skada under transporten. En oanvänd och oskadad vara kan returneras inom 14 dagar från den dag leveransen tagits emot och kunden har fått information om ångerrätten.*

Du har rätt att öppna förpackningen och testa funktionen av glasögonen utan att ångerrätten blir förbrukad. Glasögonen ska dock vara oskadade och utan repor vid retur för att ångerrätten ska gälla.

Ångerrätten ska användas om du ångrar ditt köp och inte längre vill ha dina beställda glasögon. Om ett annat problem uppstått är det bättre att varan reklameras enligt nedan. Kontakta alltid kundtjänst och informera om att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du av någon anledning inte är nöjd med din beställning erbjuder vi en 14-dagars returrätt från den dagen du tog emot din beställning.

Kontakta alltid oss innan du skickar in dina glasögon. Vi ger dig en särskild adress för att skicka in returnerade varor. Returrätt gäller inte om du skickar till en annan adress.

Vänligen notera att följande regler gäller för den produkt du önskar returnera:

1. Glasögonbågar måste returneras OANVÄNDA i sin originalförpackning med alla äkthetsintyg på plats och eventuella tillverkaretiketter. Glasögonbågarna måste vara i toppenskick för att kunna säljas på nytt.

Glaset är tillverkat just för dina ögon och de passar ingen annan!

2. Alla returer inspekteras vid ankomst och återbetalning kommer INTE att utföras om produkten inte är i nyskick.                        

3. Var vänlig se till att glasögonbågarna skickas "signerade" och att du får ett intyg på att paketet är skickat. Vi tar inte ansvar för produkter som skadats vid leverans under returprocessen så se till att paketering och leveranssätt är säkra.

4. Fraktkostnaden för din ursprungliga beställning är inte återbetalningsbar.

5. VIKTIG information gällande returer: Returnera inte dina glasögonbågar utan att först kontakta vår kundtjänst. Vi kommer att tillhandahålla en specifik returadress. (Returer ska inte skickas tillbaka till avsändaradressen som anges på försändelsen.)

*Tänk på att vi har slipat upp glasögonen just för dina ögon. De passar ingen annan. På grund av detta gäller bara full ångerrätt/returätt alla bågar och solglasögon utan styrka. Vi gör allt som är möjligt för att lösa eventuella problem så att du som kund blir nöjd.

För att godkänna reklamation av tillverkning av nya glas vid beställning så ska du skicka oss en kopia av ett recept som är inte äldre än 2 år.  

Vi förbehåller oss rätten att neka byten om glasögon är använda eller skadade utöver normalt slitage.

- Ångerrätten gäller inte för leverans av varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som har getts en tydlig personlig prägel.

- För att godkänna ångerrätt/returätt måste vi ha originalreceptet vid beställning av nya glasögon

Undantag för ersättning från RenOptik.

 Ersättning lämnas inte för:

a) Skada genom normalt slitage.

b) Rispor och repor i glasen eller i bågen.

c) Skada som uppkommit genom att du inte varit aktsam om glasögonen.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har konsumenten som huvudregel ångerrätt. Avser beställningen en vara som tillverkas efter konsumentens särskilda önskemål, i detta fall ett glasögonrecept, och därmed har en tydlig personlig prägel så får säljaren och konsumenten avtala bort ångerrätten. Genom godkännande av beställningsvillkoren godkänner du även att ångerrätten avtalats bort. 

Tänk på att det ofta tar lite tid för ögonen att vänja sig vid de nya glasen. Har du frågor omkring detta är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst. 

Om någon eventuell tvist skulle uppstå så följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Övriga

Alla färger på bågar och färg till solglasögon är prelimenära. Alla datorskärmar visar färger på dina valda bågar på olika sätt såväl som färgen på beställning av solfärgade glas.


Reklamation

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, till exempel fel eller skada på en vara eller varor, så kontaktar du vår kundservice. Felet skall vara anmält inom 3 dagar efter att varan mottagits. Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. Detta underlättar och påskyndar den fortsatta hanteringen av reklamationen. Kontrollera därför godset noga redan vid leveransen.

Om du har problem med att se med dina nya glasögon tänk på att det tar ett tag för ögonen att vänja sig vid nya glasögon. Om det är första gången du använder progressiva glas kan det ta ännu längre tid att vänja sig. Om du är det minsta osäker kring din leverans tveka inte att kontakta oss.

Vid återsändning av vara kan Renoptiks portofria adresslapp användas. Denna skickas efter kontakt med kundtjänst. Renoptik står alltid för fraktkostnader vid godkänd reklamation.


Reservation för ändringar

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar, slutförsäljningar, tryckfel, fel på produktbilder och/eller felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och köpvillkor. Vi strävar efter att ge våra kunder så korrekt information om våra produkter som möjligt. Vi tar emellertid förbehåll för att skriv-/tryckfel/ slutförsäljningar/ prisändringar kan förekomma. Det är något som kan innebära att vi inte kan leverera i enlighet med information given i vår nätbutik, vår marknadsföring eller på annat sätt. 


Forcemajuere

Om en situation skulle uppstå som gör det omöjligt för oss att uppfylla våra plikter i detta avtal, och som efter vanliga köpvillkor räknas som Force Majeure, upphör den drabbade partens förpliktelser så länge den extraordinära situationen kvarstår. Som Force Majeure räknas till exempel lagändring, arbetskonflikt, strejk, lockout eller andra omständigheter som parterna inte rår över, som krig, uppror, brand, explosion eller ingrepp från offentliga myndigheter. Det samma gäller vid plötslig ändring av krav för märkning av produkter, varningstexter, säljförbud eller beslut av myndigheter som påverkar marknaden och produkter i negativ riktning eller onormal nedgång på marknaden. Du kan också beställa glasögon mot faktura eller delbetalning hos vår samarbetspartner Klarna (läs mer på www.klarna.se) efter sedvanlig kreditprövning, betalningsvillkor 10 dagar.