Lånekorg: 0 bågar
Varukorg: 0 varor
Alltid fraktfritt

Vanliga frågor

 


F: Hur gör jag för att köpa receptfria eller receptbelagda glasögon?

S: När du har hittat en båge som du tycker om under fliken "glasögon" får du först välja vilken typ av glas du vill ha och därefter eventuella tillval. Om du valt glasögon med styrka kommer det att dyka upp en ruta där du fyller i ditt recept, alternativt bifogar ditt recept som en fil. 

Från Sverige erbjuder vi betalning med faktura via Klarna, betal och kreditkort, direktbetalning samt Swish eller Paypal betalnings alternativ.

Kunder från ett annat land till exempel från Danmark, Finland eller Norge kan betala med Paypal.

När du är klart klick på blå knappen ’’Slutför köp och betala’’

Vi kommer att spara dina personuppgifter samt eventuellt ditt recept i vårat system för att det ska bli enklare för dig att handla hos oss igen! Köp nya glasögon här. Köp glasögon, eller byt glasögon i din befintlig båge!

 


F. Jag är svensk men bor i andra EU länder, kan jag byta glas i mina bågar hos er?

S. Vi skickar glasögon över hela Sverige och även andra EU länder. Det är lätt att fixa. Om du gör beställningen för glasbyte från ett annat land så skickar du bågarna själv. Vid beställning från utlandet (t.ex Danmark, Norge eller andra EU länder) börjar vi med arbetet efter att ni har slutfört betalningen. Packa ner glasögonen noggrant i en kartong så att de inte skadas under transport. 

Ett förslag är att lägga glasögonen i ett fodral innan dem placeras i kartongen som ska skickas. Skicka paketet till adressen: RenOptik, Hallonvägen 4, 82135 Bollnäs, Sverige.


F: Vad har ni för leveranstid på era glasögon?

S: Från det att vi mottagit din beställning brukar det ta ca 1-2 veckor innan du får hem dina glasögon. Vissa recept kräver att vi beställer in speciella linser, vilket kan göra leveranstiden något längre. Efter att du har bekräftat din beställning kommer vi att meddela dig om den förväntade leveransdagen. För leverans till utlandet, vänligen kontakta vår kundtjänst.


F: Tillkommer det någon extra avgift utöver det pris som står angivet?

S: Nej, det tillkommer inga extraavgifter på våra produkter; de priser som står angivna är de som gäller. Dessutom bjuder vi på porto/frakt! (Gäller dock inte alternativet spårbart med försäkring) 


F: Hur fungerar ’’Prova Online’’?

S: För att komma åt vårt virtuella Prova Online-verktyg, klicka på ’’Prova Online" -knappen i botten på sidan, till vänster eller på den blåa knappen över varje båge. Därefter kommer du att få instruktioner för hur du laddar upp ett lämpligt foto av dig själv. Välj en bild med bra ljus. Sedan är det bara att börja prova olika bågar! Även fast det virtuella Prova Online-verktyget är bra för att se hur bågarna passar dig, är denna bild aldrig hundra procent verklighetstrogen.

Vi rekommenderar därför att du, om möjligt, lånar bågar att prova hemma (läs mer här). Om du har några funderingar eller vill ha hjälp med att hitta bågar som passar för just dig, kan du mejla oss på info@renoptik.se


F: Kostar det något att låna hem bågar?

S: Nej - att låna hem bågar är helt kostnadsfritt. Det är bara att låna 3 nya bågar om ni inte hittar 1 första gången! 

Kortfilm om att Låna hem glasögon!


F: Vilka eventuella risker finns med att beställa glasögon på nätet?

S: Om du beställer hem en båge för att prova medför inget köptvång och returportot är betalt. Beställer du glasögon och inte skulle bli nöjd kan du skicka tillbaka glasögonen OM de är utan styrka. De allra flesta av våra kunder har dock varit nöjda med sina glasögon och behållit dem. Vi gör allt vi kan för att lösa eventuella problem för att du som kund ska bli nöjd med ditt köp.


F: Kan ni sätta in nya slipade glas i min gamla båge?

S: Ja, vi kan sätta in nya slipade glas i din gamla båge förutsatt att den är i gott skick. Vi byter glas även i solglasögon. Du kan läsa mer under fliken "Byta glas".


F: Jag köpte ett par glasögon, med styrka, på second hand och jag skulle vilja ha glas utan styrka. Tar ni an gamla retro bågar? 

S: Ja det kan vi göra. Vi byter glas även i antikbågar. Bågen måste vara i bra skick och utan sprickor. 


F: Kan ni sätta in nya enkelslipade färgade glas i mina befintliga solglasögon?

S: Ja, vi kan sätta in nya enkelslipade färgade glas samt färgskiftande glas i dina gamla solglasögon. Du få behålla de gamla glasen som redan sitter i! 


F: Hur man gör för att byta glas i egen halvbåge?

S: Normalt, vi gör exakt samma glasform, som finns i bågen (gamla glasen eller mall). Självklart vi kan göra en ny mall med vilken form som helst enligt dina ritningar om du vill. Det kommer att kosta 250 Kr extra. Byta glas i din båge med delram.


F: Min ögonläkare har inte alla mina värden! Varför inte?

S: Det stämmer. Ögonläkarens uppgift är ju att undersöka och behandla sjukdomar i ögat. Som ett led i detta kanske ögonläkaren har provat med glas för att avgöra hur du ser, endast med tanke på din ögonsjukdom. Ögonläkaren har alltså då inte gjort någon egentlig synundersökning för glasögon och har därför inga exakta värden att lämna. För att få alla dina värden måste ni gå till en optikern. 


F: Jag har gjort flera synundersökningar och fått recept med olika värden. Varför?

S: Att synundersökningarna visar olika värden beror troligtvis på att ögat är ett mjukt organ, vilket gör att värdena kan variera något beroende på om man exempelvis är trött eller pigg när undersökningen genomförs. Den som genomför undersökningen ibland ´´jämka´´ receptet för att glasen skall kännas bra om synfelet är mycket olika på höger och på vänster öga. Detta är givetvis en bedömningsfråga som beror på vem som genomför undersökningen, och kan således också vara en anledning till att receptvärdena är olika. Men skillnaden ska vara minimal. 


F. Varför blir mina glas lätt smutsiga och samtidigt svåra att rengöra?

S. Du kanske har valt glasögon utan antistatisk behandling. Det gör att damm enkelt fastnar på dina glasögonglas och blir svåra att göra rent. Välj därför alltid glasögon med antistatisk behandling - det hjälper dina glas att hålla sig rena längre och gör det enklare att göra rent när det behövs. Behandlingen "Extra Behandling" är den behandling som har antistatisk behandling på vår webbsida som även är fett och vattenavstötande. Läs mer om glas och tillval här.


F. Kan ni byta glas om jag har stora glas på mina glasögon?

S. Ja, det kan vi. Om den längsta radien från din pupill till glasets slut är över 37,5 mm blir diametern i dina bågar minst 75 mm, vilket gör att tillkommer en extra avgift. Men vi byter ej i bågar med diametern över 80 mm. 


F. Hur skickar jag mina glasögon till er för glasbyte?

S. Du kan skicka dina glasögon till oss gratis genom att fästa svarpostetiketten på paketet som fås efter beställning. Du kan också skicka rekommenderat (spårbart fraktalternativ med försäkring från Posten) till adressen: RenOptik, Box 393, 82126 Bollnäs Sverige


F. Hur köper jag solglasögon med styrka?

S. Du väljer en båge utifrån vårt sortiment, typ av glasögon (ex. läsglasögon), tjocklek på glasen (index av din glas; 1.5; 1.6; 1.67; 1.74). Därefter får du välja mellan olika ytbehandlingar. Till sist kan du välja att färga glasen med en eller två färger (gradient) samt välj hur du vill att glasen ska vara transparenta, innan du slutför ditt köp. Läs mer solglasögon med styrka.


F: Vilken mörkhetsgrad ska jag välja på solglasögon som kommer att användas vid bilkörning?

S: Vid bilkörning är en mörkhetsgrad på maximalt 80% lämplig. På solglasögon för allmänt bruk rekommenderar vi istället ca 70 % mörkhetsgrad ("standard" solglasögon), och vid speciella aktiviteter som t.e.x skid- eller båtåkning lämpar sig våra allra mörkaste solglas bäst.

Kategori 1 - Lite tonade glasögon (från 10 % (faktiskt osynlig) till 30 %), människor som är lite ljuskänsliga brukar köpa dessa. 

Kategori 2 -  (från 30% till 60%) för dem som är mer ljuskänsliga. 

Kategori 3 - (från 60% till 80%) - "vanliga" solglasögon.

Kategori 4 - (över 80%) mörka glasögon, t.ex. för skidåkare. Denna kategori är förbjuden för bilkörning.


F: Slipar ni glasögon även i extrema värden?

S: Ja, vi kan tillverka progressiva glasögon för mycket höga värden och även glasögon för stark astigmatism. För mer information, vänligen kontakta vår kundtjänst.


F: Vad betyder pupillavstånd?

S: Pupillavståndet utgör avståndet mellan pupillerna mätt i millimeter. När man läser eller i övrigt tittar på något som befinner sig väldigt nära så vrids ögonen in något och pupillavståndet minskar med några millimeter. Därför anges ofta två värden på pupillavstånd - ett för syn på långt håll och ett för syn på nära håll (ex. 62/59). Du kan läsa mer under fliken ’’Pupill avstånd’’


F: Hur kan ni ha så låga priser på era glasögon?

S: Genom att importera glasögon i stora volymer samt tack vare att vi har vår egen inslipningsverkstad kan vi hålla kostnaderna nere även för dig som kund. En annan orsakt är också att vi ej har dyra lokaler, som fysiska butiker har i eran stad. Designen och kvaliteten på våra glasögon är precis som hos optikern, vilket flera hundra kunder redan har upptäckt.


F: Hur sker betalning?

S: Betalning sker tryggt och enkelt via Klarna Checkout, PayPal eller Swish.

Med Klarna Checkout kan du välja själv om du vill betala din order med faktura, kontokredit, kortbetalning eller direkt via bank.

Betalning med Paypal >>> Snabb och smidig betalning.

Du behöver bara komma ihåg din e-postadress och ditt PayPal-lösenord. Glöm allt om långa kortnummer och säkerhetskoder. 

Du kan använda ett kreditkort för att betala om du inte har något PayPal-konto. Som PayPal-gäst kan du använda ditt kreditkort med gästbetalning. 

Men om du registrerar dig för ett PayPal-konto har du fler alternativ när du betalar. 

Swish >>> Betalningsalternativ för alla kunder i Sverige. Betalas enkelt och säkert via appen på er mobil till vårt swish nr: 123 521 55 20

Dina betalningsuppgifter är trygga, oavsett vilken betalningsmetod du använder. Vi får betalt men kan aldrig se dina bankkontodetaljer eller betal-/kreditkortsnummer. 


F. Hur sker betalning med Swish?

S: För att betala med Swish som betalningsmetod skall du välja Swish i kassan. Vänligen fylla in alla dina uppgifter så kommer du till "Tack för din order" sidan.

På den sidan kan du se RenOptiks Swish nummer och order nummer som du måste skriva i meddelandefältet samt belopp som du ska betala. Vi skickar varorna när betalning kommit oss tillhanda.

Om du inte har Swish sedan tidigare.

  • Med Swish sker betalningen från privatpersonens mobil till ert konto på ett ögonblick. 
  • Du får betalt direkt - alla dagar i veckan, dygnet runt, året om. 
  • Swish Företag är ett smidigt alternativ till kontantbetalningar och ett komplement till andra betalalternativ. 
  • Det finns Swish appar för iPhone, Android och Windows phone. 

Dina fördelar:•

  • Pengarna förs över direkt och kommer in på ert konto inom några sekunder.
  • Du får betalt från kunder som inte har kontanter eller kort med sig.
  • Ta betalt där kunderna är - var som helst, när som helst. Allt kunden behöver för att betala är sin mobil och Swish-appen.

Det enda du behöver veta för att swisha pengar till en annan Swish-användare är mottagarens mobil- eller Swish-nummer. Pengarna kommer in på kontot inom loppet av några sekunder.
Med Swish behövs inga kontonummer för att skicka pengar. Skriv in mottagarens mobilnummer (betalning till privatpersoner) eller Swish-nummer (betalning till företag, föreningar och organisationer) i Swish-appen och klicka på Betala.Du ansluter Swish till ditt bankkonto, så att du kan skicka och ta emot betalningar direkt till och från kontot – när du vill och var du vill.

Betalningarna godkänns med hjälp av Mobilt BankID. Lika enkelt och säkert som i internetbanken och mobilbanken.

Kom igång med Swish! Klicka här för alla frågor och svar hur du kommer igång med Swish.


F: Jag har fler frågor - hur kommer jag i kontakt med er?

S: Du kan komma i kontakta med oss via mail på info@renoptik.se. Vi svarar dig inom 24 timmar. Om vi är online kan du chatta med oss, annars kan du lämna ett meddelande till oss så svarar vi så snabbt vi kan! Du kan även skriva till oss via vårt frågeformelär.


F: Vad händer om mina glasögon är skadade?

S: Vår förpacknings- och logistikavdelning ser till att alla våra glasögon förpackas noggrant för att minska risken att dina glasögon inte skadas under transporten. Skulle det, mot förmodan, hända att dina glasögon kommer hem till dig skadade, vänligen kontakta oss så att vi kan hjälpa dig. Tänk på att uppge så många detaljer som möjligt för att vi snabbt och enkelt ska kunna lösa problemet.


F: Behöver jag skicka en kopia av mitt recept till er?

S: Så länge du har ett aktuellt recept och känner dig säker på informationen som behöver fyllas i på vår beställningssida behöver vi inte se någon kopia. Dock får du gärna skicka ett mail till oss med en kopia av ditt recept om du vill att vi tittar på det för förtydligande, (men i så fall det är bästa alternativ att skicka en kopia av ditt recept)! Kom i så fall ihåg att notera detta i informationsrutan när du genomför din beställning. 


F: Hur aktuellt måste mitt recept vara?

S: Ditt recept bör inte vara äldre än 2 år (Rekommendation). Vi kan slipa glas efter alla recept, det är upp till er som kund angående vilket recept vi ska följa. Tänk samtidigt på att de rekommenderade intervallen mellan ögonundersökningar kan variera beroende på ålder och hälsa.


F. Kommer någon att undersöka min beställning för att försäkra sig om att jag inte har gjort några uppenbara misstag?

S: Vi har ett team av kvalificerade optiker som kontrollerar och godkänner varje beställning som våra kunder gör. Om teamet hittar något som de tycker är ovanligt eller, baserat på deras kunskap, fel, kommer vi att ta kontakt med dig via mail eller telefon och be dig att bekräfta några av receptdetaljerna. Hos oss kan du alltså känna dig trygg i att din beställning är i säkra händer.